Visittkort

Visittkort
NYHET: Trykk på bildet, kom til min fotSIDE på FaceBook

Hvis du er fotograf

xxxx



Og klokka er:

BRYLLUP

Fotografier som vises i dette området er den eksklusive eiendommen til MTSS, innehaver av denne bloggen, og er beskyttet i henhold til internasjonale lover om opphavsrett. Fotografiene kan ikke å lastes ned, reproduseres, kopieres, lagres, manipuleres, brukes eller endres på noen måte, alene eller med annet materiale, eller ved hjelp av datamaskin eller andre elektroniske midler, uten uten tillatelse fra MTSS. Bruk av MTSS's bilder som grunnlag for et annet fotografisk konsept eller illustrasjon er et brudd på opphavsretten. Ved å gå inn dette nettstedet godtar du å være bundet av vilkårene i denne avtalen. Ingen av bildene er innenfor den offentlige sfæren. Copyright-reglene kan du finne til høyre i bloggen - Vennligst ta kontakt dersom noe skulle være av interesse. Det er bare hyggelig, det, og vil bli tatt som et kompliment. Skal bilder brukes ikke-kommersielt: 1 jeg vil vite om det 2 mitt navn/e-postadr. skal stå under bildet 3 ...samt link til min nettside.

mandag 11. april 2011

Å ta bilder i RAW

Her er et eksempel på bilde tatt i RAW.
Bildet er tatt med Nikon kamera, og etterbehandlet i Nikon Capture NX. Jeg har helt sluttet å bruke Photoshop til Nikon sine Raw-filer, da Nikon sitt eget program er så mye bedre på deres egne filer.

Programmet kan vel heller sammenlignes med Lightroom enn med Photoshop, som jeg også har, men ikke bruker til Nikon sine Raw-filer, (som forøvrig heter NEF-filer).  Det er tregere å jobbe i Nikon-programmet, men akk så mye bedre resultater. På bildet som følger, der kom fokuset litt bak i panna, til høyre, i stedet for øynene, fordi motivet beveget seg, og jeg rakk ikke følge opp.

Proporsjonene er også litt feil, da det ble tatt på 125mm x1,5= ca 190mm på ganske kort hold (men det er det "bare" jeg som vet)....... så alt i alt, ja, bildet skal tas på nytt.....men han dukket plutselig opp der jeg satt og trente, leste og testet, opp og ned i mente, helt andre ting.....fokus- og lysmålinginnstillinger.

At jeg sier at Nikon-programmet er tregere, er selve den enkelte operasjonen, at man ikke ser resultatet umiddelbart, men må vente litt. Allikevel, de justeringene som er foretatt på vedlagte bilde, gikk raskt og greit, i området "kamerajusteringer" som er kun for NEF-filer .(Tror jeg, vet faktisk ikke om programmet behandler andre produsenters RAW-filer. Får prøve å finne ut av det. Send meg gjerne et bilde, RAW-fil med annen produsent, så kan jeg sjekke. I emne på e-post, skriv "RAW-fil til test i NX2" så det ikke blir tatt som spam).
         (Svar fra Nikon i dag: Vedr. NX2 og RAW-bilder, dessverre, programmet tar bare NEF-filer
                 i den første delen hvor man kan skifte grunninnstillinger, som hvitbalanse, korrigeringer i
                 eksponeringen etc.)
I tillegg ordnet jeg maskering og oppskarping. En helt suveren funksjon, som jeg har erfart at er mye, mye bedre enn samme funksjon i både Lightroom og Photoshop.

Raw-bilder ser ut som de gjør - u-redigerte, og må en tur i det digitale mørkerommet, hvor en kan finjustere de innstillinger som  kamera hadde gjort for en, når man feks tar bilder i jpg.

Nettopp fordi jeg var så uheldig med fokus, så var det enda godt bildet er i Raw.

Da kan jeg etterjustere lys, kontrast, hvitbalanse etc som om bildet ble tatt på nytt, med nye innstillinger. I hvert fall inntil en viss grad, hvis man ikke har bommet totalt. Og ettersom fokuset ikke var godt nok på dette bildet, justerte jeg også skarpheten til området øyne/nese/munn/ører i litt forskjellig gradering og styrke, før bildet ble lagret i jpg.

Bildene i eksemplet er ennå ikke lagret i jpg, når det ble "fotografert" med et skrivebordskamera jeg har på sidepanelet. (Screen Snaper). En av de virtuelle dubbedittene jeg har mye glede av. 1. Bildene blir små filer, som gjør at feks en blogg som dette åpnes raskt. 2. Dessuten blir kvaliteten såpass dårlig at det ikke blir særlig interessant å "stjele" bilder. 3. Ikke at jeg tror det er så mye å stjele her inne, men lever i håpet om at det kan det bli, etter hvert.

                         NEF (RAW)                                                            lagret i  JPG

Bildet er tatt i NEF (RAW), og på innstillinger i kamera, ingen redigering som feks; farge, skarphet o.l. - justeringer som kan forhåndsvelges....

Og for moro gjorde jeg versjonen ovenfor her, om til svarthvitt, uten videre redigering.

                                      NEF (RAW)                                                           JPG



Fototips når man tar bilder i RAW:
Link til diskusjon i foto.no vedr. hvitbalanse (på Norsk):

Kort fortalt, hvitbalanse kan lett endres senere.
Etter nå å ha lest meg igjennom diskusjonen, skal jeg prøve meg på å ta bildene i innstillingen; flash (ute - uten blitz) - en periode for å se om jeg trives med det som valg.

Annen fotomanipulering
Og joda -  trenger man store manipuleringer, da trenger man også andre programmer enn Lightroom, Capture NX2 og lign., da det kan kreves at man kan jobbe i flere  l a g.

Her er noen flotte bilder, og jeg er i den tro, at fotografen her, også må ha greie på fotografering, og har evne til å gjøre et godt håndtverk:

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Litt mer fra meg i dag:



.

.
Og for bare moro skyld, og med fare for å ikke bli sett på som SKIKKELIG fotointeressert, så har jeg lagt til en ny manipulert, versjon i NX- svart/hvitt  der jeg har lagt på noen fargeklatter. Min interesse ligger også på den  tekniske og håndverksmessig siden.

Ingen kommentarer:

Forskjellige blogger

Random pics

tilfeldig utvalgte artikler fra bloggen: