Visittkort

Visittkort
NYHET: Trykk på bildet, kom til min fotSIDE på FaceBook

Hvis du er fotograf

xxxx



Og klokka er:

BRYLLUP

Fotografier som vises i dette området er den eksklusive eiendommen til MTSS, innehaver av denne bloggen, og er beskyttet i henhold til internasjonale lover om opphavsrett. Fotografiene kan ikke å lastes ned, reproduseres, kopieres, lagres, manipuleres, brukes eller endres på noen måte, alene eller med annet materiale, eller ved hjelp av datamaskin eller andre elektroniske midler, uten uten tillatelse fra MTSS. Bruk av MTSS's bilder som grunnlag for et annet fotografisk konsept eller illustrasjon er et brudd på opphavsretten. Ved å gå inn dette nettstedet godtar du å være bundet av vilkårene i denne avtalen. Ingen av bildene er innenfor den offentlige sfæren. Copyright-reglene kan du finne til høyre i bloggen - Vennligst ta kontakt dersom noe skulle være av interesse. Det er bare hyggelig, det, og vil bli tatt som et kompliment. Skal bilder brukes ikke-kommersielt: 1 jeg vil vite om det 2 mitt navn/e-postadr. skal stå under bildet 3 ...samt link til min nettside.

mandag 4. april 2011

Frustrasjon over resultater, bilder tatt med A-, S- og P-prioritet

Om A, S og P prioriterte valg:
A - aperture/blender-valg prioritet
S - shutter/hastighets-valg prioritert
P - program/ kameraet velger både hastighet og blender P* velger andre innstillinger med samme EV-verdi

Om: å prøve
Nå har jeg prøvd, og prøvd, og prøvd overfornevnte innstillinger i flere dager, uten å få bra resultater, bortsett fra en og annen gang, tilsynelatende tilfeldig. I tillegg har jeg lest, og lest, og lest, og lest, på nett, i bruksanvisning, "alt" jeg kommer over som har med eksponering å gjøre. Innimellom får jeg så utrolig fine  og befriende aha-opplevelser, for plutselig å skjønne - ingenting. Sitter igjen med følelsen av å ha lest/testet meg dum, dummere, dummest.

Om: tilsynelatende tilfeldig
Det kan ha vært skifte av innstillinger på hvordan lyset skal måles. Ettersom det bare er innimellom at det blir mer korrekt eksponering, at det ikke hjelper hver gang å forandre lysmålermetode, så ser det tilfeldig ut for meg, at det en og annen gang blir riktig eksponering.

De tre første bildene, tatt ute, samme (ca) fokuspunkt, samme (ca) scene/bildeinnhold, ingen andre endringer i hvordan kamera skal fungere, enn prioritvalg A, S og P. Det er spesielt prioritet A jeg ønsker å få til å gi riktig eksponeringer, men det er vel slik, tenker jeg, lærer jeg den ene, så går det ut på det samme å lære de andre, hvis jeg ikke tar feil da. Når jeg har tatt bilder inne uten blits, dagtid eller kveld, svarer A med å velge veldig lange lukketider, så lange at de lyseste elementene er svært overeksponerte.

Resultatene?? Here we go!!!:

Prioritet A
Denne ble ikke så verst, og i alle fall, mot normalt (tilfeldig?), ikke overeksponert.

Prioritet S
Trenger vel ikke kommentere dette resultatet som ikke-tilfredsstillende?

Prioritet P
Taler også for seg selv?


Ja-ja, må nok kaste inn håndkle, og se om jeg finner noen på nett som kan forklare meg hva og hvorfor eksponeringen blir så feil. Ifølge bruksanvisningen skal det være en smal sak å få riktig eksponering, så dette skjønner jeg ingenting av. Etter at jeg kjøpte kamera har jeg stort sett brukt innstilling M, og trives med det, egentlig. Men, har fått det for meg at jeg skal lære meg andre innstillinger også.

Tillegsopplysning:
Kamera: Nikon D2X
På linsen er det plassert et UV-filter (type?) navn B.I.G. SLIM.
Linse er Sigma DC 18-125mm 1:3,5-5,6 D
Bruksanvisning: 3D fargelysmåling ved bruk av linse CPU - type D og G, Matrise II måling ved bruk av andre CPU linser, Matrise måling ved bruk av manuelle linser.
Minnekortet er formattert først på pc, deretter i kamera.(Lexar Professional 4GB 133x Speed - fat 32)

Nå skal jeg skynde meg avgårde til http://www.foto.no/ å spørre om noen kan ta en titt på dette, og løse mysteriet.

Tilbake nå!! Ja, så skyndet jeg meg avgårde til http://www.foto.no/, noen tastetrykk unna bloggen. Og det tok ikke lange tiden før folk innvolverte seg. Og han som fant ut av problemet har vært inne på kommentarer her på innlegget også, med sin løsning. Lucky me!!!

Jeg blir så imponert over hvor villige folk er til å gi av sin tid til å hjelpe andre. Så, tusen tusen takk!!!

Her er link til all hjelp jeg fikk på http://www.foto.no/ .
http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?findid=535245

Svaret på hvorfor bildene ble overeksponert.
Det viste seg at det var feil i objektivet. Pinnen til blenderåpningen spratt ikke tilbake etter at jeg hadde dratt den til minste åpning. Mannen min fant ut at pinnen sto litt skrått, og derfor ikke hadde "fri gange". Den er nå dyttet tilbake i posisjon (mannen min som gjorde, for jeg ville ikke bruke den makten som skulle til), og uansett programvalg, så nå blir eksponeringen riktig.

Kameraets lysmåler, målte lyset riktig.
På bildet med
A-prioritet største blenderåpning (stor-f3,5) valgt av meg,
                 det ga riktig eksponering, lukkertid er valgt av kamera.
S-prioritet, lukkertid valgt av meg, kamera velger blender (liten - f13), korrekt ifht lysmåler,
                 MEN den fysiske blenderåpningen i objektivet står på største åpning når bilde tas.
P-prioritet, kamera måler lyset, bestemmer tid og blender (f8)
                 MEN den fysiske blenderåpningen i objektivet står på største åpning når bilde tas.

Da en av hjelperne klarte å regne ut EV-verdien i bildene, fant han at lysmålingen var korrekt på alle, ca EV14, indikerer også det at det er noe galt med objektivet. I verste fall kunne det vært lamellene som ikke virket som de skulle. .
Jeg spurte om litt hjelp til å lære å regne ut EV, og her er formelen......så kommer jeg tilbake til dette når jeg skjønner mer av det. Jeg har lest mye om EV, uten å skjønne særlig, men har ikke tenkt å gi meg med det. Som ovenfor her, det var jo så lett å få orden på saken................når man skjønner, blir vel slik med det her også tenker jeg. Absolutt ett "verktøy" jeg vil ha.



.
.

5 kommentarer:

Gisle Hannemyr sa...

Jeg antar at alle tre bildene er tatt omtrent på samme tidspunkt?

I alle fall viser EXIF at kameraets lysmåler måler lyset tilnærmelsesvis likt (EV 14) på samtlige tre eksponeringer (les om EV). Motivet er også konsistent med EV 14, så matrisemålingen ser ut til å gjøre jobben sin.

Det som er riktig eksponert er tatt med største blender (f/3.5). De to andre er ifølge EXIF metadata tatt nedblendet (hhv. f/13 og f/8), men det er åpenbart at blenderen i objektivet ikke har reagert slik den skal.

Du kan teste dette ved å gjøre prøveopptak i f.eks. A (blenderprioritet). Dersom ting blir riktig eksponert ved største blender, men overeksponert dersom du blender ned, er det opplagt at "sticky" blenderlameller er problemet.

Du kan også teste med et annet objektiv. Dersom du da får riktig eksponering er det Sigma-objektivet som er defekt.

MTSSfoto sa...

Riktig, de er tatt med sekunders mellomrom.

Og ellers, takk for tips....skal teste med linsa og A.

Har et Nikkor objektiv 70-300mm (med ødelagt fatning, men tror jeg skal klare å "holde" den så det blir lystett....vel, det gjenstår å se.

Nå var det i hvert fall lettere å bli "klok" på det som skjer/ikke skjer. (En foreløpig aha-opplevelse, som kanskje ender opp i kunnskap og ikke frustrasjon...)

Har lest mye om EV, uten å helt forstå....skal gå inn på linken å se hvordan jeg finner at bildene er 14EV, kanskje det går ett lys opp for meg på det området også...

Takk så lenge

MTSSfoto sa...

Tusen takk for hjelpen. Det er objektivet som ikke fungerer på hel/halv-automatikk.

Det gikk greit å teste med Nikkor-objektivet, selv om feste er i stykker, det ble lystett, og alle bildene ble likt eksponert.

Takk igjen!!!

Gisle Hannemyr sa...

Mer om temaet her.

MTSSfoto sa...

Og til slutt, når alt kom til alt. Pinnen som skal endre åpningen til blenderåpningen, viste seg å ha blitt bøyd litt, slik at den satte seg fast, rett som det var, og for det meste. Det er nå fikset på. Og alt er bare moro. :-)

Forskjellige blogger

Random pics

tilfeldig utvalgte artikler fra bloggen: