Visittkort

Visittkort
NYHET: Trykk på bildet, kom til min fotSIDE på FaceBook

Hvis du er fotograf

xxxx



Og klokka er:

BRYLLUP

Fotografier som vises i dette området er den eksklusive eiendommen til MTSS, innehaver av denne bloggen, og er beskyttet i henhold til internasjonale lover om opphavsrett. Fotografiene kan ikke å lastes ned, reproduseres, kopieres, lagres, manipuleres, brukes eller endres på noen måte, alene eller med annet materiale, eller ved hjelp av datamaskin eller andre elektroniske midler, uten uten tillatelse fra MTSS. Bruk av MTSS's bilder som grunnlag for et annet fotografisk konsept eller illustrasjon er et brudd på opphavsretten. Ved å gå inn dette nettstedet godtar du å være bundet av vilkårene i denne avtalen. Ingen av bildene er innenfor den offentlige sfæren. Copyright-reglene kan du finne til høyre i bloggen - Vennligst ta kontakt dersom noe skulle være av interesse. Det er bare hyggelig, det, og vil bli tatt som et kompliment. Skal bilder brukes ikke-kommersielt: 1 jeg vil vite om det 2 mitt navn/e-postadr. skal stå under bildet 3 ...samt link til min nettside.

onsdag 8. september 2010

Synes lilla er vanskelig


Hvis det er vanskelig å lese tekst på bildet, trykk på bildet, så kommer det opp i eget vindu.

Nå er det alvor, ja :-)

Kamera: Nikon D2X
Har noen fine blomster som er lilla, og har prøvd å ta bilder av dem, med hjelp av kamerats forskjellige hvitbalanseinstillinger. Men, de har en tendes til å bli blå på alle bilder. Har klart å nærme meg den riktige fargen med instilling "skygge" og "overskyet" med kamerainstillingene.

Kamera: HP Photosmart R847
Uansett innstilling på hvitbalanse, blomstene blir BLÅ!!!

Lysmåler: Gossen Digisix
Har prøvd med manuell lysmåling, og innstilt kameraet manuelt, og brukt kameraets auto på hvitbalanse. Resultat, blå blomster.

I skrivende stund har jeg ett håp. Lese manualen til kameraet, og lære meg å innstille temperaturen på hvitbalansen selv, inntil jeg treffer riktig. Med "try and fail"-metoden. Og deretter prøve å finne på internett, alt jeg kan finne om temaet.

Dessuten har jeg en "ekte" Facebook-venn, som forbarmer seg over meg i ny og ne. Ekte venn, i den forstand, at han trår til og hjelper meg, men, vi har aldri møtt hverandre i virkeligheten.

Han har nemlig greie på ting, "alt" jeg ikke kan. Og jeg setter veldig pris på at han gidder å hjelpe meg. Nå skal jeg forske litt på egenhånd, og får jeg det ikke til, ja, da vet jeg i det minste hva jeg spør om..... uten å utarme ham helt.

Har funnet dette, om saken: EV-utregning og legger ved tabellen, for forklaring, trykk på linken til venstre:


Og opplysninger fra min Facebook-venn:
EV = summen av eksponeringen. ( Tid, blender, ISO)


Iso 100, f1, 1sek = EV1

Iso 100, f2, 1sek = EV2 ( Iso 100, f1, 1/2sek = EV2)

Iso 100, f4, 1 sek = EV3

Iso 200, f2, 1 sek = EV3. osv............... javel, da får jeg lete...
Så, nå ønsker jeg meg selv lykke til.
Posted by Picasa

Ingen kommentarer:

Forskjellige blogger

Random pics

tilfeldig utvalgte artikler fra bloggen: