Visittkort

Visittkort
NYHET: Trykk på bildet, kom til min fotSIDE på FaceBook

Hvis du er fotograf

xxxx



Og klokka er:

BRYLLUP

Fotografier som vises i dette området er den eksklusive eiendommen til MTSS, innehaver av denne bloggen, og er beskyttet i henhold til internasjonale lover om opphavsrett. Fotografiene kan ikke å lastes ned, reproduseres, kopieres, lagres, manipuleres, brukes eller endres på noen måte, alene eller med annet materiale, eller ved hjelp av datamaskin eller andre elektroniske midler, uten uten tillatelse fra MTSS. Bruk av MTSS's bilder som grunnlag for et annet fotografisk konsept eller illustrasjon er et brudd på opphavsretten. Ved å gå inn dette nettstedet godtar du å være bundet av vilkårene i denne avtalen. Ingen av bildene er innenfor den offentlige sfæren. Copyright-reglene kan du finne til høyre i bloggen - Vennligst ta kontakt dersom noe skulle være av interesse. Det er bare hyggelig, det, og vil bli tatt som et kompliment. Skal bilder brukes ikke-kommersielt: 1 jeg vil vite om det 2 mitt navn/e-postadr. skal stå under bildet 3 ...samt link til min nettside.

mandag 18. april 2011

JPG eller RAW - ekstra rom for redigering med overeksponering i RAW

Uredigert:
Bildet er tatt i JPG og RAW

Tilsynelatende kommer JPG best ut, ved første øyekast,  da himmelen er mindre overeksponert.



Redigert
Da Raw-bildet fremdeles er ukomprimmert, er det mulig å hente detaljer i det overeksponerte området. Under er det gjort et forsøk på, i begge formatene, å hente ut detaljer både i de lyse og mørke områdene. Og som det kommer fram, RAW-formatet kommer best ut.


Hele poenget med å overeksponere når lysforksjellene er så forskjellig som her, de mørke og de lyse områdene, er for å unngå støy når man lysner de mørke områdene.

Først ble bildet mørknet, for deretter å lysne kun de mørke områdene, tilbake til det som var....eller som her, visuelt kunne mine øyne fange mer detaljer enn kamera, så jeg ønsket å formidle det i det mørkeste området. Og i det lyse området, der var faktisk sola så sterk, at det var vanskelig å se like mye detaljer som i den redigerte utgaven av RAW.


Fotnote: mine innlegg blir som regel noe endret i ettertid, forhåpentligvis til det bedre, det er i hvert fall hensikten med å redigere, at jeg retter feil, og får litt avstand til teksten og finner bedre måter å si ting på.

Artikkel verdt å les, skrevet av Geir Brekke, og ligger på Foto.no :
http://foto.no/cgi-bin/articles/articleView.cgi?articleId=43895

Artikkelen tar for seg å redusere støy, og bruken av +0,7EV i Raw-filer.
Geir Brekke er, såvidt jeg vet, en "en glad amatør", i hvert fall fremstiller han ikke seg selv som proff. Jeg har stor glede av hans undervisning og tester, og han har skrevet en del artikler som ligger på foto.no. Etterhvert vil det ligge linker på fanen med samme navn, til de artiklene jeg kommer over.
.

.

Ingen kommentarer:

Forskjellige blogger

Random pics

tilfeldig utvalgte artikler fra bloggen: